En återfallsförbrytares lärdomar

Efter några år i pyloncirkusen på 90-talet hade jag inte rört ett modellflygplan på över 20 år. Förvåningen var total när telefonen ringde en höstdag i nådens år 2019 och en vagt bekant röst hördes i andra ändan.

Jubileumsrace? Gamla legender?

-Nä…jag har inte flugit på 20 år…

-Har inte tid..

-Har inga grejer kvar…

Den vagt bekanta rösten i andra ändan gav sig inte, att tacka nej var tydligen inte ett alternativ. Nån vecka senare åkte man hem från Dala-Järna med en gammal pylonkärra i bakluckan, funderandes på hur man skulle kunna slingra sig ur detta.

Nåväl, man var ju ändå hyfsat vass ibland när det begav sig, hur svårt kan det vara?


2019

Magnus Erikssons 40-årsrace, Dala-Järna, 23’e November, Q500

Modell: Gammal China Clipper (min gamla från 90-talet tydligen) med Webra, lånad av Magnus.

Resultat: 8 av 23.

Oväntat bra resultat trots fruktansvärt dålig flygning. Att komma upp i varje heat och ha tur med lottningen räcker tydligen långt. Väldigt nära krasch ett par gånger på grund av total ringrostighet men modellen hel efter tävlingen och kunde återlämnas i ursprungligt skick. Träna lite till, sen är det bara att börja skörda pokaler. Om man nu ska fortsätta vill säga..


2020

Pålsboda 29-30’e Augusti. Q500 / F3R

Modeller:

-Q500: Mizzile med vacuumbaggad vinge, OS 46

-F3R: Mizzile med formvinge, PROFI

Resultat:

Q500: 9 av 9

F3R: 7 av 9

Q500 slutade i totalkrasch efter treans pylon orsakad av massivt stresspåslag. Jag hade glömt hur det kändes att ha Slaktarn i hasorna och i ett desperat försök att få en lucka blev det lägre flygning än jag klarade av.

F3R slutade åtminstone inte sist. Kärran dessutom hel efter tävling. Förutom dålig flygning stora problem med att Profin överhettade på startlinjen varpå man fick flyga första varvet i snigelfart innan den gick på pipan igen. Upplevde dock farten som jämn med de andra när den väl gick. Glömde tanka inför ett heat också vilket får gå på nervkontot.

Lärdomar:

-Släpp förbi Slaktarn om han jagar.

-Vad Profin anbelagar verkar den känslig på för stor propeller, för att få iväg den utan att överhetta gäller max 8,5 i stigning, starta med 15 sekunder kvar och försöka köra rikt så länge som möjligt innan start.

Söderköping 12/9, Q500 / F3R

Modeller:

-Q500: Ny Mizzile med formvinge, OS 46

-F3R: Samma som Pålsboda

Resultat:

Q500: Sist igen. 9 av 9

F3R: 8 av 11

Q500 blev kortvarigt, blev påkörd bakifrån av Jocke Arnesson vars propeller klippte av halva höjdrodret. Landade kärran utan större bekymmer men färdigfluget för dagen.

I F3R fortsatte problemen med Profin. Svårt /omöjligt att komma upp utan att överhetta. Modellen hel åtminstone.


2021

Säter (SM), 7-8/8, Q500 /F3R

Modeller:

-Q500: Egen midvingad med OS 46, Mizzilen från i fjol, nu med V-stabbe efter övergreppet ifjol.

-F3R; Ny Mizzile med JETT, tidigare Mizzile med Nelson

Resultat:

Q500: 13 av 17

F3R: Delad sistaplats

Dålig tävling. Q500 började med att bryta första heatet då skeven kändes konstig. Det visade sig att skevrodret släppt på ena sidan. Lite tejp och svordomar senare tillbaka i luften igen men blev rammad mellan tvåan och trean, kärran totalskrot. Lyckades skrapa ihop några poäng med reservkärran men de räckte inte långt.

F3R om möjligt ännu sämre. Nollad i första heatet, visade sig att tanken läckte p.g.a för långa skruvar till stället som punkterat den. Klantigt! Stora problem att komma iväg i resterande heat, svårt att ens få igång motorn. För klen glödström troligtvis.

Många nollor på denna tävling får även tillskrivas callern som trots ständiga uppsträckningar inte kunde låta bli att sätta ner kärrorna i gräset med propellern först.

Lärdomar:

-Använd inte oracover till gångjärn. Vill minnas det funkade på 90-talet men tydligen inte nu. Kanske har drömt att man gjorde såna gångjärn på den gamla goda tiden?

-Nelsonstiften kräver kraftig glödström.

-Träna eventuella nya callers före tävling, inte under tävling.

Söderköping 11/9 F3R (sket i Q500)

Modeller:

-Mizzile med Nelson

-Mizzile med Jett

Resultat: Sist 7/7, bägge modellerna skrot. Här ligger det nära till hands att lägga av.

Börjar med att klippa treans pylon med Nelsonkärran. Totalskrot naturligtvis.

Kör JETTkärran men har återigen problem med glödströmmen och blir kvar på backen. När jag väl kommer upp i luften glitchar kärran till mellan trean och ettan och sticker nästan rakt upp. Här borde man förstås landat men man kan ju inte åka hem utan en enda poäng.

På följande varv dör radion runt ettan och kärran går i backen efter en obehaglig kurs rakt mot pilotområdet. Misstänker radion och köper ny men det visar sig senare vara strömbrytaren då jag sätter den i en Q500 där jag också får glitchar.

Lärdomar:

-Snåla inte med strömbrytaren. Detta var en noname som dock kändes rejäl.

-Landa direkt nåt verkar konstigt. Tål att upprepas.


2022

Säter Juni, F3R

Modeller:

-Mizzile med Nelson

-Mizzile med PROFI

Resultat: 3 av 4

Bästa tävlingen såhär långt, trots en krasch. Vann alla heat utom kraschheatet och sista som jag stod över då finalplatsen redan var klar.

Kvaddade Nelsonkärran som gick som tåget. Bankade för mycket runt trean när någon jagade mig och lyckades inte räta upp i tid. Var nog väl små skevutslag, med mer utslag hade det kanske gått vägen.

Profin levererade i resten av heaten. Inför finalen hittade jag ett jack i propellern (8,5) men då jag inte hade någon extra monterade jag en 8.75, Profin kändes ju för dagen urstark. Detta visade sig mycket dumt, i finalen återkom överhettningen på startlinjen och därmed var den finalen körd.

Lite synd, baserat på grundomgångarna fanns en liten, liten segervittring..

Lärdomar:

-Små utslag är bra men på skeven ska man inte överdriva detta. Nu var kärran inställd så det tog nästan hela rakan att banka 90 grader, visade sig mindre bra i en trängd situation.

-Återigen: PROFI = lättgående propeller

Säter, Guldäggsracet Q500/ F3R

Modeller:

-Q500 : Nyreparerad egen midvingad / Woodie

-F3R: Mizzile med Nelson

Resultat: 0 poäng i båda klasserna.

Tävlingen började med att skeven återigen kändes märklig i första heatet. Kärran drar mer och mer åt vänster, till slut går den inte att räta upp och går lodrätt ner i leråkern efter ettan. I vredesmod tillbringas resten av tävlingen på en campingstol med mycket mörka tankar om modellflyg.

Obduktionen visade att jag satt en Futabaarm på ett Hitecservo vilken kuggade över lite godtyckligt under flygning och skevrodrets neutralläge ändrades därefter.

Lärdomar: Skit i det här nu. Börja med nåt annat. Truppgymnastik?


2023

Säter, Augusti. Q500 /F3R

Modeller:

-Q500: Woodie / Mizzile med V-stabbe

-F3R: Mizziler, Nelson / Profi

Resultat 5 av 10 i bägge klasserna

Första tävlingen utan krasch sen Dala-Järna!

Q500 började med strul, Woodien omöjlig att nåla och dog efter några varv. Tog två nollor och en rännil av bränsle ur bakkroppen att förstå att tanken läckte. Seger i de två återstående heaten med reserven men det räckte inte, inga finaler kördes då vädret var på väg att spåra ur.

F3R funkar fint, en del cuttar gör dock att det inte räcker till A-final. I B-finalen går Nelson som ett skott och hade jag bara kunnat hålla nerverna i styr hade det kunnat bli final. Flög över större delen av mellansverige men hängde ändå på de andra, tyvärr blev det en cut så någon final blev det inte.

#51 Arvidsson