I Sverige körs för närvarande fyra olika klasser, från instegsklassen Q500 till den snabbaste klassen F3D. Dessa fyra klasser körs på samma bana och har motorer med samma slagvolym men skillnaderna är ändå stora, både i fart och i tävlingsmoment.
Nytt för 2024 är en eldriven instegsklass, E2K, enligt brittisk förlaga.
E2K är det eldrivna alternativet som införs på prov fr.o.m 2024. Tanken är att locka dem som av olika anledningar inte vill hålla på med glödstiftsmotorer. Den största skillnaden från de övriga klasserna är, förutom drivmedlet förstås, att E2K körs på kortare bana och med handstart istället för start från marken.
Q500 är instegsklassen. Här är det enklare modeller med lådkropp och raka vingar, motorerna är vanliga standardmotorer som finns i hobbyhandeln. Toppfarten är ca 180 km/h och det går helt enkelt ut på att komma först över mållinjen efter att ha flugit 10 varv.
F3R är i princip samma sak som Q500 men här tillåts betydligt vassare motorer. Modellerna är lika som i Q500 även om de måste byggas stadigare för att klara farten som här ligger på ca 270 km/h.
F3T har betydligt snyggare modeller som måste ha en förebild från fullskalaracing. Motorerna är i princip samma som i F3R men då modellerna är mer strömlinjeformade blir farten högre, ca 350 km/h.
F3D är den internationella toppklassen där VM hålls vartannat år. Här är det friare tyglar och ännu lite högre farter, uppemot 370 km/h. Vingarna är långa och smala, nästan som ett segelflygplan, det krävs starka konstruktioner för att det ska hålla för de ca 45 G som flygplanet utsätts för i en hård sväng runt en pylon.
Världsrekordet ligger för närvarande på 55.27 sekunder!