Pylonracing

Pylonracing är hastighetstävling med radiostyrda modellflygplan. Flygplanen, 3-4 st per heat, flygs 10 varv runt en triangelformad bana där varje hörn markeras med en ca 5 meter hög pylon. Vid varje pylon sitter funktionärer som ser till att ingen genar på insidan.

Varje pilot har en medhjälpare (caller) som gör det mesta förutom att starta motorn och att faktiskt styra flygplanet. En bra caller gör hela skillnaden!

Ett heat börjar med att callern håller upp flygplanet så att funktionärer/ pylonvakter kan se vilka flygplan de ska hålla reda på. Därefter gör domaren en radiokontroll på varje modell för att se att alla har slagit på sändare och mottagare, det är lättare än man kan tro att glömma det när det drar ihop sig till start.

När alla är redo startas klockan som räknar ner till starten. Nu har varje tävlande 60 sekunder (90 sekunder i Q500) på sig att starta motorn. De luttrade väntar lugnt 30 sekunder innan de startar motorn då den lätt kan gå varm på startlinjen.

När motorn är igång håller callern modellen på startlinjen medan piloten backar en bit och när 60 sekunder har gått skickar callern iväg modellen och heatet är igång!

Nu gäller det bara att flyga rakt, mjukt och så nära pylonerna som möjligt i 10 varv utan att för den skull flyga innanför någon pylon. Det låter kanske enkelt men det är det inte, det krävs nerver av stål för att inte svänga innanför pylonerna när motståndarna närmar sig bakifrån.

Flyger man innanför en pylon så gör man en ”cut” och det ger lite olika påföljd beroende på klass, i Q500 och F3R innebär en cut att man måste flyga ett extravarv och gör man en andra cut är man diskad från heatet.

I F3D och F3T som körs med tidtagning innebär en cut 10% tidspålägg och nästa cut innebär att man får en heattid på 200 sekunder.

När man flugit sina 10 (eller i värsta fall 11) varv går man ur banan med något så märkligt som en högersväng, sedan stänger man av motorn och börjar andas igen. Pylonmotorer (förutom i Q500) saknar trottel så man stänger helt enkelt av bränsletillförseln.

Nu är det bara att landa, hämta kärran och försöka samla ihop nerverna till nästa heat!

SM-final, SQ500 (numera F3R) i Säter 2012. Pilot Simon Nyholm, caller och foto Thomas Nyholm.